top of page

Plast Lab

faukultur

"Kan plastforsøplingen av havet erfares og bekjempes gjennom kunsten? Kan dette komplekse miljøproblemet formidles til en elev slik at hen opplever mestring og håp? I dette verkstedet åpner vi dørene til fantasien og følelsene" sier Kari Prestgaard.


Prestgaard er miljøkunstner og pedagog, og besøkte Slettebakken skole med workshopen Plast Lab fredag 24.februar. Elever ved 2., 3. og 4.trinn fikk utforske kreativiteten sin og samarbeide om å lage kunstverk av søppel fra havet. Alt elevene laget ble dokumentert gjennom foto. FAU håper å få til en fotoutstilling slik at elevene kan få vist frem sine kunstverk.



Dette skriver Prestgaard om Plast Lab

Sammen med elevene undersøker vi hvordan plastsøppel påvirker livet i havet. Hva skjer med fuglene og fiskene langs kysten vår? Hva skjer når strandplast tas i bruk som kunstmaterialer? Hvordan kan mitt søppel være en skatt for deg? Og hva er egentlig søppel, finnes det?


Elevmedvirkning er grunnmuren i Plast Lab. Det er elevenes egne praktiske og estetiske erfaringer som åpner for refleksjoner over hvordan de ulike formene for plastbruk og plastsøppel kan påvirke livet i havet og dernest oss mennesker. Med Plast Lab lar vi elevene erfare den voldsomme plastforsøplingen fra tre ulike fagområder - kunst, arkeologi og geologi. Vi utforsker spørsmål som "Hva skjer når strandplast tas i bruk som kunstmaterialer og hva er egentlig søppel, finnes det?" "Hva forteller plastsøpla oss om menneskene som lever i plastalderen?" "Hvordan påvirker plastsøppel jordas geologi - og hvordan oppstår egentlig plastiglomerater og mikroplast?"


Plast Lab kort oppsummert: Å stimulere elevenes evner til kritisk refleksjon om plastbruk og plastsøppel.


 
 
 

Comments


bottom of page